Oprava stříkačky Sigmund (rok výroby 1937) únor - květen 2013

29.06.2013 18:22

 

        Již delší čas jsme se v našem sboru dohadovali o opravě naší historické stříkačky Sigmund. Myslím, že tento stroj zasluhuje naši pozornost. Vzhledem ke svému stáří je plně funkční, pouze s malou chybičkou v karburátoru. Při nastartování kape z přepadu benzín. Stříkačka nese známky používání a opotřebení, zejména po stránce vzhledové utrpěla několik šrámů. Jde nám o celkový vzhled a obnovu poškozených původních nápisů a okrasných linek. Samozřejmě provedených na nově nalakovaných dílech kapotáže. Zachováme funkčnost a použitelnost stroje. Zachováme úpravy našich předků, které si vyžádala postupující doba a stím i vyšší nároky na provoz. Navíc je přidaná autobaterie v plechovém kastlíku, který budeme upravovat a  startér. Nejedná se nám o to vytvořit muzejní kousek, ale něco za co bychom se u zvláštních příležitostí nemuseli stydět ukázat svému okolí. Dále se snažíme si sehnat i informace k této stříkačce, zejména technická data.

        Takže v únoru jsme se pustili do práce a to ve složení: Miloš Kovář, Pavel Bílek, Pepa Vejvoda, Roman Lejček a já Mirek Vašák.

Začali jsme sháněním informací, zejména o řemeslnících pro práce na které si netroufáme nebo nemáme vybavení.

Pepa Vejvoda zajistil opískování kovových dílů, Roman Lejček domluvil u ovědčené firmy Holub Lejček z Libže lakování a dále se mu podařilo sehnat kontakt na písmomalíře p. Houdka z Louňovic pod Blaníkem který nám přislíbil nakreslení nápisů a okrasných linek. Motor, čerpadlo a rám stroje si budeme lakovat sami. Mosazné části budeme čistit, leštit a lakovat. Musíme také věnovat pozornost příslušenství jako jsou savice a redukce pro připojení hadic s půlspojkou.

        Proběhlo důkladné nafocení stavu a focení bude probíhat i nadále, jako obrázková kronika opravy. Máme nakresleny i nápisy zhruba v přibližném stavu původním. Bohužel původní nápisy jsou zčásti zalakovány z důvodu opravy. Stříkačka totiž hořela a ohořel původní lak. Stalo se tak při doplňování paliva u běžícího stroje a jeho přetečením na rozpálený motor p. Škvorovi Miloslavovi.

Tak se práce hnuly a stříkačka je rozebraná a díly si odvezl Láďa Vrňák na opískování. Pepa Vejvoda vyrobil kastlík na baterku. Opískované díly nám přivezl v sobotu večer zpět.

 

 

        V pondělí jsme se pustili do nátěru základovkou a rovnání kapotáže před kytováníma stříkáním barvou. V úterý Roman Lejček díly odvezl ke stříkání. V pátek jsme se pustili do čištění motoru a čerpadla.  Po očištění jsme začali leštit mosazné a měděné díly. Motor je natřen černou barvou na motory a čerpadlo jsme natřeli červenou barvou, stejnou jakou bude nastříkaná kapotáž. Také rám a drobné díly dostávají nový kabát. Elektroinstalace byla v tak neuspokojivém stavu, že jsem ji celou udělal novou. Zatím práce pokračují dobře a každý ze zůčastněných přikládá ruku k dílu podle svých časových možností. Vývěva byla odmontována od čerpadla  a naleštěna. Leštění se s velkým úspěchem ujal Pavel Bílek a ostatní čistí mosaz nahrubo, nejprve smirkovým papírem a poté leštícím rounem. Očistili jsme i sací koš a koncovky savic. Všichni jsme již natěšení na nastříkané díly a hlavně na kapotáž s obnovenými nápisy. Čeká nás ještě hodně práce, ale zdá se, že je vše na dobré cestě.

 

 

 

        Práce jsou prozatím přerušeny. Čekáme na nalakované díly, které ale nejdřív dostane do ruky p. Houdek, aby na nich vytvořil nápisy a linky. Převoz dílů k němu do Louňovic je stanoven  na středu 17.4. navečeru. Zkusíme s ním dohodnout olinkování disků kol, aby se dala stříkačka montovat zpět do rámu a postavit na kola, které nám bude muset firma Stěhule opatrně obout, aby se nepoškodil lak. Ve středu 24.4. přivezli Roman Lejček a Miloš Kovář část dílů od p. Houdka olinkovaných. Kapotáž s nápisy zatím nemá hotovou.

 

 

 

        Dnes ve čtvrtek se práce hnuly kupředu a máme motor s čerpadlem usazený v rámu a na kolech. Máme nalakované bezbarvým lakem mosazné části. Zítra budeme pokračovat. Čeká nás ještě hodně práce a to té titěrné a tím je  doladění všech detailů, aby celkový výsledek byl výborný. Zdá se mi, že zatím se ubíráme správným směrem a stříkačka se stane naší chloubou.

        V pátek jsme pokročili zase o krok dále. Postupně montujeme díly zpět po předchozím vyčištění a případném nátěru drobných částí, které jsme nedávali lakovat, nebo je třeba natřít jinou barvou než červenou.  Pokračovat budeme ve středu 1.5. Zatím  se dílo daří.

 

 

 

 

        Začala montáž stříkačky do rámu a lakování mosazných součástí.

 

 

 

        Ve středu se povedlo namontovat skoro všechny díly a v podstatě by se stříkačka mohla nastartovat.

        V pátek 17.5. jsme se sešli ke zkušebnímu startu. Já, Roman Lejček, Miloš Kovář,Pavel Bílek, Pepa Vejvoda a Jaroslav Vašák. Poslední jmenovaný se ujal funkce stojníka a zaučoval nás v obsluze. Začátek nebyl nejlepší. Při pumpování benzínu jsme zjistili, že se zasekl ventilek v plovákové komoře. To jsme opravili a nastartovali. Stříkačka chytila celkem bez problémů.  Při sání se povedlo zavodnit vývěvu, ale nešel tlak vody do hadice. Prozkoumali jsme kde co až nakonec jsme sundali sací koš. Poté stříkačka začala dávat vodu. Jenže se ukázalo, že některé spoje u trubiček chlazení motoru nejsou těsné a rosí, některé i stříkají. Navíc jsme zjistili dírku v obtoku výfukového potrubí. Nicméně stříkačka vysála káď a vrátila vodu zpět tam kam patřila a to do auta. V pondělí jsem s Pepou Vejvodou vyměnil těsnění. Pepa zaletoval dírku v jedné trubce a nakonec jsme se pokusili zalepit dírku v obtoku výfuku, lepidlem na kovy. Na další zkoušku již nedošlo s tím, že to necháme po návštěvě Hasičského dne na Konopišti  25.5. Řešili jsme upevnění sacího koše protože zřejmě kvůli dodělanému kastlíku na baterku byl původní držák odstraněn. Bylo po něm vyhlášeno pátrání, bohužel bezvýsledně. Při pátrání po držáku jsem našel pouze konec jedné savice, který by se nechal na držák upravit. Po zralé úvaze jsme rozhodli konec zachovat a vyrobit nový držák. Miroslav Vašák st. nám na soustruhu vyrobil závit a ten jsme dvěma šrouby přidělali na oj. Nebudeme riskovat ztrátu kjoše a proto bylo rozhodnuto, koš vždy uložit do auta a nasazovat do držáku pouze při postavené stříkačce. Dále kluci znovu omotali savici konopným provazem který chyběl. Takže hsavice je opět jako ty ostatní. Na závěr dne se povedl Miloši  Kovářovi nález a to druhé koncovky savice, takže bylo rozhodnuto pokusit se sehnat hadici a udělat ještě jednu savici. Takže by byl opět plný počet a to 4ks.

 

 

Na stříkačce byly použity akrylátové barvy:

 

Červená

Šedá

Modrá

Černá matná na motory oddolná vysokým teplotám:

Lak na lehké kovy akrylátový bezbarvý

 

Firmy které spolupracovali na opravě:

 

Autolakýrník:

p.Lejček Miloslav Libež tel: 604 568 699

 

Písmomalíř:

p. Houdek  Louňovice pod Blaníkem  tel: 317 852 605